Rätt kurs?

2013-02-10 21:32

"Äntligen fast mark under fötterna!" tänkte jag när vi anlöpte Las Palmas på Kanarieöarna efter en mycket blåsig överfart de senaste dygnen.

Söndagen 3 februari mönstrade vi på Elida V, som då låg vid kaj i Malaga, Spanien. Vi (jag och min make, Lars) gjorde oss hemmastadda i "nedgång Gul" med sittgrupp, dusch och wc samt fyra hytter med vardera två våningskojer.
Efter midnatt lade vi ut för att transportsegla Elida nonstop till Kanarieöarna.

Måndag 4 februari:
Gibraltarklippan passerades under motorgång och vi gick ut ur Medelhavet genom sundet mellan Europa och Afrika. Motströmmen genom sundet var 1-2 knop. Vår kapten gjorde ett smart drag genom att tidigt välja att för segel gå söderut nära utmed Marockos nordvästra kust och därmed spara in minst 20 sjömil.

Det var fantastiskt att med endast ett revat försegel (genua) färdas framåt i 14 knop (!) på denna ca 100 ton tunga farkost. Genuan på 300 kvadratmeter var till hälften revad, men ändå var ytan större än en normal 3-rumslägenhet...!

Vi delades in i tre vaktlag med fem personer i varje. Lars och jag fick vakten tillsammans med kapten Stefan och hans fru (Diana) samt Gustav, som var kock - tack och lov! - jag hade aldrig klarat av att stå inne i byssan och laga mat så som han gjorde under färd!
Våra vaktpass var kl 8-12 och 20-24 varje dag och så rullade det på - i dubbel bemärkelse - under dagarna ombord. Under morgonvakten användes vår hytt som skolsal för kaptensbarnen ombord, Zemias och Lewi, och deras lärare, Ulla-Britt.

Det blev kyligt när solen gick ner vid 19- tiden. Termometern visade 16 grader. Överlevnadsoverallerna var helt underbara och värmande att dra på sig. Med min mössa och hela ylleunderstället, fleecebyxor, ylletröja under overallen så var nattpasset "gött".

Vi passerade Tanger och Casablanca, som glittrade likt juveler i nattmörkret på babord sida när vi fortsatte utmed afrikanska kusten.
Att vi under 30 minuter såg fyra delfiner simma lekfullt i bogsvallet bräcktes snart av vaktlaget efter oss, som såg tio delfiner i mareld! "Vilket skådespel!" sade de när de berättade hur delfinernas silhuett från nos till "simsvalls-slöjan" lyste upp det mörka havet i sprakande neongröna färger från rörelseaktiverade plankton.

God och närande mat serverades varje dag ombord och vaktlagen "kokade kittelen full fast byssan inte stod lull". Var och en tog för sig av maten genom luckan med ena handen eftersom man måste hålla sig fast i båten med den andra. Ibland fick man även parera krängningarna med en fot mot relingen eller mot något skott i närheten - rena akrobatiken, om man ville behålla maten i sin djupa tallrik!
Detta gick dock inte alltid väl, utan slutade för mig en gång med ett pladask och maten utspridd på däck... som fick sköljas med en hink sjövatten.

Efter lunch satte vi full genua och senare under eftermiddagen när vinden mojnat lite beordrade kapten fulla segel. Med storsegel, genua och revad mesan slörade vi vidare.
När man inte har vakten ombord är man helt ledig under två 8-timmarspass att göra vad man vill: läsa, sova, sola, umgås. Underbart att se människor som aldrig träffats tidigare trivas och arbeta så bra tillsammans.
Till exempel den härliga mamman som blev så inspirerad av sin dotter, som tidigare varit med på konfirmationsläger på Elida, att hon nu själv var med ombord.

Det är en upplevelse att få stå vid rodret och känna en så stor båt lyda mina rattrörelser. Roligt men också arbetsamt i hårt väder - ett riktigt gympapass.
Kaptensparet är verkligen duktiga och kunniga. De seglar hellre än går för motor, men det är alltid en avvägning att å ena sidan spara bränsle men å andra sidan spara på seglen.

Varje dag efter lunch hade vi en samling på däck, där alla sjöng tillsammans och vem som helst fick dela något från hjärtat. Dessutom delade Kapten ett bibelord och bad.

Onsdag 6 februari:
Efter en fin soluppgång kl 07.30 och frukost med pannkakor, kokt ägg, mackor och te eller kaffe var man helt redo att ta vakten fram till 12. Det mulnade på och dyningarna var nu två meter med 20 meter mellan topparna.
Lunch med god aptit. Alla var friska och pigga ombord och njöt av stekt potatis, biff med sås och vitkålsallad. Stefan informerade oss alla om ökande vind under eftermiddagen och kvällen, uppåt 18-20 m/s med kulmen vid midnatt.

"Hur gör man risgrynsgröt till så många?" Gustav fick många goda råd och det vattnades i munnen på mig: Wow, risgrynsgröt ute på Atlanten - då är jag beredd att möta vilken utmaning som helst!!!
Ett grötrim från min barndom lyder: "Krigar'n inga faror fruktar när han gröt på avstånd luktar."

"Alla ska ha flytväst eller överlevnadsoverall i kväll", sade kapten, för nu börjar det dra ihop sig.
Vi surfade fram i 12 knop och den som styrde måste vara noga med balansen på grund av den ständiga risken för gipp. Stora vågor från nordväst mötte vind från nordost med crosswaves som resultat.
Enligt Stefan är Elida konstruerad så att hon kan segla i över 20 knop vid optimala omständigheter. Det kändes tryggt.

Vi klättrade senare bakåt över däck till kabyssen för att få tag i kvällsmaten - en utsökt god, varm risgrynsgröt med kanel och mjölk, som man tacksamt laddade med, för nu ökade spänningen i takt med vindstyrkan.
Lite vila på maten inför vårt kvällspass medan skymningen faller, tänkte vi. Ja, falla skulle man ju själv lätt kunna göra - ur bingen alltså - om inte kojerna hade haft så höga sidor! För att sova lugnt var bästa tipset att "vaddera in sig med kuddar" och spänna fast sig med ett böjt knä mot kojsidan för att inte kastas runt i de kraftiga krängningarna.
"Min båt är så liten och havet så stort, men Jesus har fattat min hand..." Ja, nu började gamla söndagsskolsånger dyka upp i mitt medvetande. Varför? "... när Han styrer båten så går det så bra på resan till himmelens land."

Lars kommenterade förhållandena som rådde: "Stefan styr jättebra! Det är väldigt slitsamt ibland att hela tiden parera den stora risken för gipp. Nu går vi endast med två varv revad rullfock, som är på 120 kvadratmeter segelyta, och SOG (speed over ground) är ändå 10,5 knop! Elida uppför sig väldigt bra i sjön trots att det nu blåser 18 upp till 20 m/s i byarna".
Nu var det extra skönt att bli avlöst vid midnatt.

Torsdag 7 februari:
En ny underbar dag ute på Atlanten. Upp till frukost i gryningen och på vakt igen. Det hade mulnat ytterligare och vinden ökat i styrka. Stora vågor på 4-5 meters medelhöjd men även 6-meters toppar.
Detta tuffa pass avslutades med lunch: spagetti med jättegod köttfärssås och rivna morötter. Prat och sällskap, skratt och gemenskap.

Det andra vaktlaget tog nu vid och vi kunde vila igen. Jag somnade till ljudet av den pågående skollektionen och småkillarnas röster när de stavade sig fram och ljudade sina texter.

Strax siktade vi äntligen land: silhuetten av Lanzarotes norra kust steg fram ur molndiset. Vulkaniska öar är så mycket högre än vad man är van vid hemma och syns tidigt, men det tar så många fler timmar att nå fram.
Vi valde att passera öns västra kust för bästa skydd mot den grova sjön från nordost.

Fredag 8 februari:
Den öppna Atlantens stora dyningar tryckte nu kraftigt igen på styrbords låring och förde oss fram i 10 knops fart tills vi siktade Gran Canaria kl 09.15. Det tog ytterligare en timme innan vi kunde urskilja Las Palmas, staden som klättrar uppför berget.
"Molnigt men inget regn - och troligtvis sol som vanligt på sydsidan", sade kapten. Klockan 11 seglade vi in genom hamninloppet
endast iklädda genuan, som the crew med en snabb och van manöver skiftade till fock.
Innanför den ovanligt långa piren, som skyddar hamnen mot de starka nordostliga vindarna som är förhärskande här, avtog dyningarna men vinden var fortfarande för stark, så vi ankrade upp i den stora yttre hamnbassängen utanför yachthamnen.

En efterlängtad lunch före den obligatoriska rengöringen av båten, skrubbning av däck och städning av hytterna. Allt ska vara tipptopp inför morgondagen (lördag), då båten kommer att fyllas av ett dussin konfirmander som mönstrar på för några veckors konfirmationsläger.

Här låg vi sedan på svaj för ankar över natten.

Lördag 9 februari:
Idag hade vi gemensam frukost eftersom några av oss skulle mönstra av. Många härliga sånger strömmade ut från akterdäck i den soliga morgonen när kapten delade Ordet och bad.
Temperaturen var nu 21 grader i luften och vi hade klartecken att få gå in till kaj i yachthamnen, som såg trång ut med alla båtarna. Kapten manövrerade mycket skickligt in Elida genom trånga passager och tre tvära 90-graderssvängar. "Perfecto", kommenterade de spanska yachtmännen i sin gummijolle. De fanns till hands för assistans, som vi inte behövde.

Vi vet nu att en vecka ombord på Elida är en upplevelse för livet. Här ombord är livet helt avskalat. Man är en i besättningen och fastän alla kommer från olika håll smälter man snabbt ihop till en fin arbetsgemenskap, där vi är beroende av varandra. Livet blir basic: äta, sova, arbeta och umgås. Alla är så go'a. Kapten Stefan och Diana så lugna och kunniga, besättningen så duktiga och vi övriga så villiga....
Endast min koj är min privata sfär för sömn och lite vila emellanåt.

Att stå och spana vid relingen efter delfiner, valar och havssköldpaddor (eller i värsta fall "tappade containers" från något lastfartyg) är verkligen avstressande. Då kan tankarna flyga fritt som måsarna. Man kan reflektera eller bara vara. Andas, slicka i sig saltet på läpparna och defragmentera hjärnans hårddisk. Men på vaktpasset vid rodret har man bara en enda tanke i skallen: "Håller jag rätt kurs?"

Den starkaste upplevelsen för mig ombord på Elida var att efter solnedgången bara fortsätta segla rakt ut i kolsvarta natten under stjärnklar himmel. Man måste då lita på att kapten lagt ut rätt kurs - och att den leder oss fram till slutdestinationen. Det var spännande att oavbrutet segla dag och natt och till slut ha tillryggalagt hela transportsträckan Malaga-Las Palmas, 765 sjömil. En sträcka som motsvarar Sveriges kust från Strömstad till Umeå.

Detta hoppas jag att också tonåringarna som mönstrar på ska få med sig - för livet.

"Bibeln är boken som Gud oss gav.
Den är kompassen på livets hav.
Följer du den går du ej i kvav.