Vi färdas mot Spanien

2016-10-02 22:53

Nu har vi varit på väg i två veckor nästan exakt på timmen! Det har varit en lugn, ovanligt varm och väääldigt vindfattig resa hittills. Visst har vi seglat, men allra mest gått för motor, tyvärr, framför allt sedan Engelska kanalen.

Det som är nytt för denna resa – förutom att vi är riktigt många ombord! – är att vi medvetet gått in i många fler hamnar än vi brukar. Eftersom vi samtidigt som vi seglar spelar in del 2 av tv-serien om arbetet på Elida (som sändes på Kanal 10 i somras), så vill vi passa på att visa lite mer vilka platser som vi passerar längs vår färd.

Men för att ni ska få höra någon annan "röst" än min som omväxling, så har vi fått kopiera ett litet utdrag ur resedagboken tillhörande Göran Sollenberg, som långseglar med oss för första gången.
Trevlig läsning!
/Karin

****************

Söndag 18 sept
Avfärd från kajen i Eriksberg kl 18:35. En Stenafärja lägger sig påpassligt på tvären framför oss och blockerar farleden precis före passagen under Älvsborgsbron. Kapten Stefan låter sig inte nedslås av en sådan bagatell. Han tar upp trumpeten och spelar "Amazing grace" för passagerarna, som säkert tycker att deras kapten varit kymig.
Vi stävar mot den dalande solen mot Öckerö för ett kort stopp och vidare förbi Vinga fyr ut på Skagerrak.

Måndag 19 sept
Fjärden ligger blank som ett nybonat golv... Den enda vind som känns är fartvinden. Vi gör 6,7 knop (ca 10 km/h). Motorn ligger vägg i vägg med min koj, en 310 hk Volvodiesel med sådär lagom ljuddämpning. Jag sov kl 22-03 – 5 tim som vanligt, helt ok.
Passerar just Skagen, Danmarks nordspets. Avlösning i vaktlagen nu. Många lampor i land kantar vår väg. Nej, nu måste jag jobba.

Tisdag 20 sept
Motor hela natten. Man vänjer sig. Sov kl 21-03:45, då jag blev "purrad" [väckt av avgående vaktlag; red anm]. Promenerade 30 minuter i rask takt på det 40 m långa däcket. Det blev många vändor. Flera gossar följde mitt exempel. Har tagit med en urriven sida ur Södermanlands Nyheter om gymnastik på resa. Lade fram den på bordet utanför hytten. Gjorde några övningar igår. I morse stod Lennart (79 år) och följde instruktionerna.
Styrde en halvtimme i totalt mörker. Spännande. Gjorde sedan frukost åt alla. Tog en stilla stund inför Herren ensam längst fram i fören. Bättre än en kyrka. För motor har vi gjort ca 7 knop. Efter lunch satte vi segel och nu ligger vi i 10 knop. Gratis, och snabbare.
Tja, gratis? Mesanseglet på aktre masten måste bytas. Det är lika stort som ett storsegel på en större fritidsbåt. Med den specialväv som krävs går det på ca 215 000 kr.
Ett gäng grönsiskor har slagit följe med oss. Till en början mycket blyga, men nu nästan attackerar de oss. En satte sig på huvudet, en annan på skärpet på ryggen på en av oss. Min misstanke är att brödet jag lagt ut var slut och att de ville ha mer. Seglen uppe vid läggdags, kl 20:35. Godnatt!

Onsdag 21 sept
Det rasslade till i natt. Väl uppe kl 04 frågade jag vad det var som lät. "Vi tog ner storseglet eftersom det blåste så mycket, vi gick 11 knop", sa David, vaktschef för 12-4-passet. Jag tog rodret och nu hade det mojnat, så det var svårt att styra med två små segel, fock och mesan. I efterhand förstod jag att vi hade en motström på två knop. Båten ställde sig nästan på tvären. Ca 3 knop höll vi själva, enligt gps:en. Åtta man är för litet för att få upp det enorma storseglet, så efter ett tag väcktes Skepparen och vi slog på motorn.
Grönsiskorna är kvar. Nu lägger jag ut musli och en tallrik vatten. Klockan är 10 och vi närmar oss inloppet till Engelska kanalen. Med alla skepp som vimlar här gäller det att vara nykter. Man får inte vara på kanelen i kanalen.
Grönsiskorna är borta, men nu dyker två nya fripassagerare upp: en rödhake med en kompis eller fru. Kompisen/frun är väldigt medtagen och låter mig komma väldigt nära med mat och vatten. De pickar i sig litet.
Framåt kvällen friskar det i under stjärnorna. Vi får en varning på radion både om ett skepp i sjönöd och om en död val på 15 meter som ligger och flyter i närheten av Greenwich, en fyr som ligger mitt ute i havet, inte den plats vi ställer våra klockor efter. Nu är densamma väldigt mycket, så godnatt!

Torsdag 22 sept
Vi har skådat the White Cliffs of Dover. Strålande vackert! Kl 23 gled vi slutligen in i Portsmouths hamn i mörker. Så mörkt det kan bli i en stad i ljus (Tommy Körberg).  Imorgon får vi DUSCHA och tvätta ombord på det fyrskepp vi förtöjt oss intill.
Vi blev nekade ankringsplats i Brighton, men hade dragit ut ankarlinan ur boxen, och då fann vi en liten vän – en av grönsiskorna hade stilla insomnat bland tackel och tåg. Det blev högtidlig sjöbegravning.... ja, alltså, jag slängde honom i havet.
Nu ligger vi i en stilla och tyst koj för första gången på resan. Det är nu det avslöjas om jag snarkar. Godnatt.

Fredag 23 sept
Vaknar utsövd (kl 05). I en tyst båt läser jag Ordet en stund innan jag tassar iväg till grannbåten med alla duscharna, 9 st. Härlig känsla en fredagsmorgon när den senaste duschen inföll i söndags morse. Men med Savett kommer man långt.
Gröten mm tillagades en timme senare än vanligt. Sedan ut med nyfunna vänner att bese Gosport. Ska inte läsas Go sport, utan Gos port, en tvillingstad till Portsmouth. Fish'n chips till lunch. Sedan litet välbehövlig snabbpromenad i stan.
På kvällen hade vi två tårtor med 40 ljus i vardera. Lennart fyller 80! Tankade diesel en lång stund, 930 liter! Kom iväg kl 18:30, för motor, tyvärr. Vinden rakt i nosen. Passerade Isle of Wight med The Needle, tre sylvassa öar av kalksten. Olivia H ville byta grupp och uppgifter, så nu är jag kock(!) med matos istället för matros.  Köttfärslimpa tillagad i en lutande gasugn är inte alla kockars dröm.
Nu är äntligen fock och mesan satta, så vi vaggas lugnt till sömns i den starka vinden. Godnatt!

Lördag 24 sept
Ledig dag i Brixham, England.

Söndag 25 sept
Kapten lät oss sova till kl 02:45, eftersom han såg på väderradarn att det skulle sluta regna då. "All hands" ljöd i alla högtalare ombord och alla fick hjälpa till att dra upp de minst 50 m tross vi lagt ut till ankaret. Tungt ändå. Sedan seglade vi iväg i vind o vågor som hette duga. 1,5 segel i stället för 3, med 20 sekundmeter i byarna. Frukostgröten uteblev. För många och för mig blev det hårt bröd och vatten, bästa maten mot sjösjuka. Några spydde.
Lunchen hjälpte jag till med en stund, innan jag blev tvungen att gå ut på däck. Tog ett piller och mådde bättre. Kunde inte se mig mätt på den mäktiga synen av berg med vattenmassor som kom rullande mot oss. Konstigt nog fungerade diskrummet bättre. Diskade sedan efter de flesta och även grytor. Den lilla söta tv-journalisten fick en tuff förstadag på havet.
Spaghetti Carbonara till kvällsmat. Stod och stekte lök, vitlök, svamp och bacon i närmare två timmar. All sjösjuka borta för min del. Nu ligger vi på svaj utanför den lilla kuststaden Roscoff i Frankrike. Förhoppningsvis får vi ta RIB:en in till stan imorgon. Vill köpa dricksvatten. Får kväljningar av det avsaltade havsvattnet. Inte bra när man redan mår illa. Men nu mår jag gott. Godnatt.

Måndag 26 sept
Segling söderut ner längs Frankrikes västligaste kust. Vind från babord, dyningar från styrbord. Mötte en tremastad seglare, en skonare. Ankrade 1,5 timme från Brest. Ska gå en vacker inomskärsväg dit imorgon. Regn nu. Kojade in kl 20:05. Släckte ca 20:30 efter FB-blogg.

Tisdag 27 sept
Vaknade kl 08:05 efter 11,5 tim sömn! Sov som en baby. Pga kyla och vind skippar vi Roscoff och stävar söderut. Förhoppningsvis går vi längs franska kusten, och inte tvärs över Biscaya.
Fick flera timmars landpermis i franska Brest. Sedan vidare.

Onsdag 28 sept
Vi har flera unga ombord. Yngst är väl Stella och Olivia som går i andra ring på seglargymnasiet på Öckerö. Några är födda 1980 och så har vi Lennart, som fyllde 80 – härlig spridning på åldrarna.
Dagen börjar kl 00.00 med att motorn slås på. Ingen vind. Däremot vågor. Inga mysiga dyningar, utan krabb sjö, som får båten att vingla i alla riktningar. Jag försöker hitta ett lämpligt sätt att spjärna emot i sängen, men känner mig som en klick smör i en stekpanna. Kojen har visserligen en sarg på 2 dm, men jag ligger i överslafen och fruktar att dråsa i durken. Klockan är 02:59 när jag skriver detta. Släckte 21:30 igår. Hittills alltså 2,5 tim sömn. Vingelvakan består natten ut.
Upp kl 07 för att göra frukost i ett kök som går bärsärkagång. Kastrullerna far vilt över spisen. Vi har svetshandtag för att hålla fast byttorna, men det är bara ett som fungerar bra. En grytvante tog eld över en gaslåga. Det blev dock frukost till slut. Tumlare, som liknar delfiner, leker runt båten emellanåt. Plötsligt ropar Johanna, journalisten, EN VAL!!! Vi ser tydligt flera utblåsningar, men inte själva valen. Den är för långt bort.
Just nu, kl 09:30, sjunker havsbottnen under oss. Har varit 150 m, men nu 750. Om en dryg timme 4 200 m. Då blir havet lugnare. Jag vilar en stund före kycklingsstekning. Jag har blivit en riktig stekare.
Kl 10:40 får vi flera närsynta, nyfikna eller lekfulla valar helt nära oss. Fem meter bort som närmast. De simmar runtom båten och flåsar i sina blåshål. En mäktig syn. Grindvalar sägs det, ca 10 meter långa. Senare sågs även en annan sort.
Nu är dyningarna verkligen lugnare. Ett dygn till med bara vatten runtom. Inte så tråkigt som jag trodde. Kl 13 imorgon ska vi ha nått Spanien. Den som lever får C.
Kl 17 tuffar vi förbi en norsk skuta fra Norge vid navn Vega.
Plötsligt stannar vi, för kapten m fl vill bada. Då kränger båten ännu mer i dyningarna så vi får pausa kvällsmaten som är på gång. Och nu kan jag göra tomatsoppa. Häpp! Godnatt!

Torsdag 29 sept
Sitter högst upp på däckshustaket och söker mobiltäckning samt sikte på Spanien utan resultat. Ser en delfin om styrbord, men också en stjärtfena. Och den ligger stilla. DET ÄR EN HAJ!!! Den dyker efter ett tag.
Jag ser på babordssidan en flock små fåglar, som plötsligt försvinner ner i vattnet. Flygfisk. Vi är verkligen långt hemifrån.
Kl 13:20. Nu är vi rakt väster om Spaniens nordkust. Vi lägger till ikväll i La Coruña. Hoppas på Internetcafe. Burger King finns i hela världen. Även i La Coruña. Smakar och kostar precis som man vill. Gick in på en enkel sylta först. Visade sig ha en glasbur på en vacker innergård. Översta rätten på menyn: €50. Tack för oss! Burger King att föredra.
Fin gågata med ett överflöd av mysiga butiker. Men som vanligt lyser vanliga matvaruaffärer med sin frånvaro. Bara specialbutiker i det oändliga. Och så restaurangerna, caféerna och heladerierna (glassbarerna).
Äntligen en lugn hamn igen. Hoppas på 11,5 timmars sömn igen.

Fredag 30 sept
En fridag i A Coruña. Santiago de Compostela ligger en bussresa och en tågresa bort. Vacker liten stad. Kön in i kyrkan är enorm. Karin och några till ställer sig tåligt och väntar. Jag och ett par gossar intar en god lunch i en vacker gränd istället. Det mest gripande är att se återföreningen av vandrare (pilgrimer), som av olika anledningar kommit från varandra. Och lyckan i deras ögon av att ha genomfört vandringen och nått målet för El Camino de Santiago. Steget är inte långt att tänka sig den lycka vi alla syskon ska uppleva en dag när vi nått Livets Mål.

Lördag 1 okt
Fisterra är ett litet samhälle i en mycket vacker vik, där pilgrimsvandringen slutar. Vi ankrade där halv två i natt och fick således lugn sömn. Kravlade ur kojen kl 07 för att göra frukost. Färdig kl 08. Första matgästen dök upp 08:25. Sedan långt till nästa. Tydligen sovmorgon idag. Avgick för motor i total bleke kl 10.
Har satt min sista potatis i köket. Dels ska vi bara vara där en vecka, dels börjar jag känna av min hälsporre av allt stående i köket. 2x2 tim/dygn. Stor belastning på en fot i taget när båten majestätiskt kränger från sida till sida. Det blir att stiga upp varje morgon kl 04 igen. Men då bara 2x30 min styrning. Och det finns speciella krängbara sadlar att grensla.
Äntligen har vi fått vind, om än litet. Ca 6 knop i tystnad i stället för 8 knop med motordön. Lätt val. Bara Gud kan måla himlen i ljusblått och orange och få till det. Vackert så att man förstummas när havet sväljer solen.
Om någon timme seglar vi in i Portugals vatten. Får se om vi får göra Porto osäkert. Annars blir det Lissabon direkt.
Glömde att vi höll på att gå på grund idag. Man varnade på radion från hamnen i Vigo att vi låg fel i kurs. Pinsamt. Godnatt.

Söndag 2 okt
Kl04. Första arbetspasset efter kökstjänstgöringen. Stjärnhimlen bedövande vacker över havet. Inga gatljus stör. Det är lättare att styra efter stjärnorna än kompassen. Hade Orions bälte mellan babords toppvant och masten vid perfekt kurs. Hänförande att se gryningen växa i horisonten.
Sover igen kl 08-10=9 timmar sammanlagt! Går uppför hyttstegen mot en klarblå himmel. En ny dag väntar. Vi lär inte hinna till Lissabon idag. Där ska besättningen utökas, bl a med 5 barn. Det kommer att bryta av enformigheten.
Seglen togs ner i natt, så nu är det ett evigt motoråkande, lika tråkigt som det är roligt att segla = MYCKET! Kl 11 bryts vardagslunken av ett brandlarm. Motorn stängs av. Alltid något. Det ryker ur motorrummet och jag hinner tänka: Nu får vi väl i alla fall segla!? Alla samlas vid livbåtsflottarna på akterdäck. Röken visar sig komma från en rem som driver länspumpen. Springer vi läck får vi ösa med öskar. Risken är liten i en plastbåt med 1000 m vatten under oss. Inga grynnor här.
Hoppar in i båtens dusch för första gången. 1 minut får man på sig. Klarade det nästan... Då utbrister vår spontana Kapten Stefan: "Nu stannar vi båten och badar!" (suck!)