Det är en kall sommar vi har

2017-07-16 14:10

Nu var det bedrövligt länge sedan någon skrev här på bloggen. I tider av Facebook, Instagram och Snapchat är det inte många som läser bloggar längre, så denna glöms helt enkelt av.

Vi har nu kommit till halvlek i Sommarturnén, och imorgon reser vissa musiker hem och ersätts av andra, medan vissa är med hela sommaren.
Även denna sommar började vi på Almedalen, som på ett sätt var i ett mellanår så här innan valrörelsen drar igång. Samtidigt har spänningsläget högt – med vissa bojkottande politiker – eftersom det svenska nazistiska partiet fått tillstånd att närvara och hålla möten.
Mitt i allt detta låg vi med Elida och sjöng och vittnade om Guds frihet, förlåtelse, upprättelse och frälsning, kväll efter kväll. Det känns bra.

Efter en öppen utsegling på fredagen drog vi så över till Vaxholm, där vi hade spelningar i både hamnen och Andreaskyrkan, innan söndagens bryggmöte vid Skeppsbron inne i Stockholm.

Medan musikerna sedan for med bil över till västra Sverige, mönstrade tjugo sailing trainees på för att segla Elida runt Sverige. Det blev en femdagarstur med mycket motvind, ganska gropig sjö men också bra fart. Vissa har väl mått bättre – medan andra kanske aldrig mått bättre, än att så här få komma ut på havet i friska luften med god gemenskap!
Efter ett traditionsenligt glasstopp i Gudhjem, Bornholm, angjorde vi Helsingborg på torsdagskvällen, där de flesta mönstrade av. Vi andra njöt i stora drag av duschen i gästhamnen, eftersom vi just nu har en hel del strul med generator och vattenpump, med diverse konsekvenser... =)

Musikerna klev ombord igen och vi hade en spelning i Halmstad, alldeles lagom till att regnet upphörde. Därefter fick vi en fantastisk öppen kvällssegling med ett drygt trettiotal personer i en rasande vacker solnedgång, innan vi fortsatte vår färd och seglade hela natten uppåt kusten.

På lördagen gick vi för första gången någonsin in i Lerkil för ett bryggmöte, följt av några timmars sol ute på havet på väg till kvällens spelning på Vrångö.
Och i skrivande stund forsar vi fram i regnstänk och hårda vindar mot Smögen, där det är tänkt att bli bryggmöte kl 17.

Det är en kall sommar vi fått, det har ni väl alla känt av. Och det märks också på många bryggor och hamnar – det är ovanligt lite folk. Men man kan lura sig på siffror ibland, och bedöma kvaliteten efter kvantiteten!
Vi fick ett tydligt bevis på detta efter en av våra spelningar i veckan, som efter människors mått kanske samlade en ganska blygsam skara. En del av oss var nog lite nedslagna efteråt – man tycker att man övar mycket, förbereder sig och ber mycket, och så kommer det så få och lyssnar. Är det värt det? kanske man tänker.
Men efteråt fick vi höra att en man, vars vän under en längre tid då och då vittnat för honom, suttit på avstånd och lyssnat till vårt bryggmöte. Efteråt hade han sökt upp sin vän och sagt att "det där som de sjöng och pratade om på Elida, det vill jag ha!".

Gud behöver inga väl tillrättalagda omständigheter! Det räcker att vi ställer oss till hans förfogande, så tar han det, ofta kanske lilla (precis som med bröden och fiskarna) och förmerar det och utför sin vilja. Om och om igen behöver vi påminna oss om detta.

Vi fick även ett annat bevis på Guds omsorg och kraften i förbön medan vi var på Almedalsveckan. För några år sedan (tre?) kom en man ombord där på Gotland som var i ett desperat tillstånd, där han mött motgång på motgång och blivit bestulen på sin affärsverksamhet, kan man säga. Efter självmordsförsök var han nu på botten av förtvivlan och såg ingen som helst utväg.
Kapten frågade om vi kunde få be för honom på Elida; det fick vi (mannen var själv inte hemma i kyrkan).

I år dök han åter upp. Strålande! Idag har allting vänt och han har en otroligt(!) framgångsrik affärsrörelse med stora internationella kopplingar. "Men allting började med er förbön! Det var där allt vände", berättade han för besättningen en kväll.
Vilken stor Gud vi har! Han hör verkligen våra böner, och han använder dem!

Med detta vill jag uppmuntra er alla, denna kalla sommar. Och som ni vet är ni alla alltid välkomna ombord, närhelst ni ser oss.
(Via en banner här vid sidan hittar ni sommarens hela musikturnéschema, var vi befinner oss när.)

Till sist vill jag pålysa att vi också fått vår nya cd-skiva, som vi spelade in vid konserten i Huskvarna i januari! Ni som är partners med oss kommer att få den hem i brevlådan så småningom, och ni andra kan hitta den ombord (kostar 100 kr). Eller så kan ni säkert skriva ett vackert mejl till Birgitta Ramsberg (birgitta@elida.se) och be att hon skickar den till er; betalning funkar via både bankinsättning och Swish.

Vårt Swishnummer funkar för övrigt även för allmänna gåvor som man vill ge in i verksamheten och kan därmed vara bra att lägga in i telefonen. ;-)
Swish: 123 161 1060

Så önskar vi er alla Guds rika välsignelse!