Elida V är ritad och konstruerad av tre parter: Danish Yacht DesignCoriolis AB samt Elida AB. Beräkningsunderlaget har gjorts av High Modular.

Allmänna fakta
• Signalbokstäver: SEMW
• IMO-nr: 9443190
• Antal passagerare i E-område: 60
• Antal passagerare i B-område: 36
• Skolfartyg: max 36, varav max 12 passagerare
• Total längd/Loa: 40,005 m (131 ft)
• Tonnage, brutto: 156 (volym)
• Tonnage, netto: 46 (volym)
• Längd i vattenlinje/Lvl: 35,3 m
• Bredd/B: 7,70 m
• Djupgående/D: 4,00 m
• Deplacement/Depl: ca 95 ton (light ship)
• Kölvikt: ca 43 ton

Volymer
• Bränsletank, SB: 1,7 m3
• Bränsletank, BB: 1,7 m3
• Färskvattentank: 2 x 550 l
• Svartvattentank: 1,7 m3
• Gråvattentank: 1,7 m3
• Spilloljetank: 0,1 m3

Vävar/Laminat/Lim
• Glasfibermattorna är multiaxiella och tillverkade i S- och E-glas
• Vid större punktlaster används kolfiber och andra specialfiber
• Vinylester Dion 9100-800 används i skrov och däck
• Polyester Hydrex 200-800 används till invändig struktur, däckshus mm
• Divilette NQG1 HV-lim för Divinycell HD-kvalité
• Divilette SQ-lim för Divinycell H-kvalité
• Utvändigt laminat: 2 x CSM 225 g, 5 x DBLT 850/100 g
• Kärnmateriel (Divinycell): HD-250 45 mm (botten + 75 mm över KVL och vid förstärkningar vid fribordshörn och däck), H-130 50 mm (fribord och däck)

Framdrivningsmaskin
• Volvo Penta D6 310, miljödiesel
• 6 l digitalt styrd dieselmotor 310 hk
• Klassad motor med följande utrustning:
– Monterad i rostfri A-60 klassad låda
– Torra avgaser som följer trunken upp i riggen
– Flexibel motorupphängning och fast växel
– Växel Mekanord 270 6:1 med förlängd dragstång för flöjning av propeller
– Vattensmord rostfri hylsa och Hunnested fyrbladig propeller 945 mm dia.

På huvudmaskin finns följande utrustning monterad:
• 1 st länspump 2,5-tums impeller 30 m3/h
• 1 st brandpump Desmi centrifugalpump 25 m3/h
• 1 st generator 24 V DC 100 A
• 2 st bottenventiler – en för kylvatten och en för brandpump
• 1 st överbordsventil för kylvatten ut, samt 1 st utlopp för smörjning av axel

I “vattenrummet” på styrbord sida om maskinrummet finns:
• 1 st ENWA watermaker som ger 5 000 l/dygn
• 1 st vattenpump för färskvatten
• 1 st Pulsonex Värmepanna
• 1 st CumminsOnan 4 kW generator
• 1 st ringpump till sprinklersystem med batteribackup för 30 min drift
• 1 st tank med Softonex tillsatsmedel för lågtrycksdimma

Nödpumpar
På var sida om plattformen akterut sitter 1 st nödlänsmotor respektive 1 st brandpump, manuell start med kapacitet 30 m3 respektive 25 m3. Självevakuerande Desmipumpar med Hartzmotorer. Brandpumpen kan dessutom driva sprinklern.

Generell elbeskrivning
I en tid av ökande strömförbrukning har vi skapat en strömsnål installation.
I segelläge använder vi LED-ljus i hela fartyget med extremt låg förbrukning.
Den dagliga elförbrukningen täcks till 70-80 procent av solceller (placerade på däckshustaket); vid högre förbrukning laddas batterier via generator alternativt laddning från land.

Batterier
• 2 set batterier 600/300 A/h
• 1 set nödbatterier för navigation 240 A/h, placerade i anslutning till navigationskonsolen
• 1 set nödbatterier radio 150 A/h, placerade uppe på däckshuset

Laddning
• 10 solcellsplattor, som i snitt ger 24 V, 20 kWh/dygn
• 1 generator huvudmaskin 100 A/h
• 1 generator 80 A/h
• 1 laddare 220 V landström 120 A/h
• 2 laddningsrelä till nödbatteri

Riggen
• Riggen består av stormast samt mesanmast, tillverkade i eloxerad aluminium med roddar i rostfritt stål. Hela riggen är beräknad med säkerhetsmarginal maxlast x 2,25.
• Bommarna är av typen ParkAveny, vilket innebär att de är väldigt breda för att fånga upp seglen på ett säkert sätt
• Förseglen är av manuell rulltyp
• Stor- och mesansegel är av hellattad typ; duken är en Spectraduk, som ger låg vikt, stabil form och extrem lång livslängd
• Ett vinschpaket med 4 st stora Harkenvinschar midskepps utgör själva ”motorn” i seglingen och ligger perfekt placerat för att ta emot en snabb order.

Köl
Köllådan är tillverkad av fartygsstål grad A, fylld med bly, blästrad och målad.
Den är bultad i fartygsskrovet med 36 st M30 bult, samt är fastlimmad med Sikaflex.

Roder
Rodret är ett frihängade spadroder, tillverkat i aluminium och lagrat i skrov och däck. Det manövreras med två handpumpar.
Rodret är tillverkat på Svendborgs Skipsveft, Danmark.
Styrmaskin Tenfjord.

Navigation
• 1 st radar blackbox med kartplotter och 4 st flatskärm, Transas och Furuno
• 1 st radar radomantenn, Furuno
• 1 st standardkompass Aklass, Lyth
• 2 st magnetkompass vid styrplatserna, B klass, Silva
• 1 st DGPS, SAAB
• 1 st AIS, SAAB
• 1 st ekolod, Furuno
• 2 st pejlskivor
• 1 st vindinstrument, Tacktic
• 1 st Voyage Disc Recorder, ”svarta lådan”, Furuno
• 2 st fasta VHF DSC, Furuno
• 3 st hand-VHF, McMurdo
• 1 st flygradio 121,5, Icom
• 1 st kortvåg/mellanvåg DSC, Furuno
• 1 st Inmarsat C, Furuno
• 2 st Epirb
• 1 st SART
• 1 st Navtex, Furuno
• 1 st GPS för radioutrustning, Furuno
• 2 st PA-system för säkerhetsmeddelanden, Furuno

Bärgningsutrustning
• 6 st 12-mannaflottar, Viking, placerade på akterdäck vid belyst livbåtstation
• 1 st rescuebåt (4,5 m) SOLAS-godkänd Valiant RIB med 25 hr utombordsmotor
• livbälten för 70 vuxna samt 10 barn, försedda med ljus
• 8 st livbojar, varav 2 med rök och ljus, samt 2 med enbart ljus
• 2 st linkastare
• 12 st livbåtsljus/nödsignaler

För att läsa konstruktören Jackob Vierös egna ord om Elida V, klicka här.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Skriv din sökfras och tryck på Enter